Växthuset

Växthuset
Växthuset

Räknare

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården
Från vår gamla buskpion i trädgården

måndag 2 februari 2015

Videungen får sova ett tag till

Jaha, så blev det dags att plocka fram snöslungan i veckan, tur att den fanns, snön som var vattenbemängd var alldeles för tung att ta bort från vår stora garagegång med skyffel.

Som det ser ut just nu så " än så är det långt till vår". Men jag trotsar vädrets makter och sådde en del av mina paprikor söndag en vecka sedan. I fredags så satte jag igång min inomhusdrivbänk med ljus och värme från lysrören där jag får en jämn värme på 25 grader, paprikafrön bl.a. trivs utmärkt.
Under lördagen visade sig de första fröna att det var liv och idag måndag så har det börjat spira överallt.
Idag fick jag med posten litet fler frön från Runåbergs fröer, två paprika " Ferenc Tender" och " Hungarian Boldog" en litet mer kryddig sådan, kan användas både färsk och torkad, samt en chilipeppar " Hungarian yellow wax hot" .
Sedan kunde jag inte  gå förbi deras utbud av tomatfrön heller, men bara en pastatomat " Black Plum" en gammal rysk sort. Som fullmogen utmärkt till pastan, tar man den litet tidigare så får man en fin salladstomat.
Paprikor och chilin sår jag direkt nu också, tomaterna börjar jag  sakta så i mitten på månaden.

Än så är det fortfarande plats under lysrören, funderar om jag inte skall så litet sallad också, eller litet basilika.




Skickat från min iPad



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite bilder påodlingarna just nu

Här kommer några bilder på odlingarna som de ser ut idag. Det börjar bli dags att flytta ut gänget till växthuset det börjar bli alldeles f...