Växthuset

Växthuset
Växthuset

Räknare

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården
Från vår gamla buskpion i trädgården

måndag 16 februari 2015

Vad heter blomman?

Någon gång under förra tidiga sommaren sådde jag i det land vi har bönor av olika sorter, ett såband med olika fröer som "skulle avskräcka sniglar". och som skydd mot de nysådda bönorna.
Skeptisk naturligtvis.
Jag hittade dessa frön hos Liedl, där jag också köpte tomatplantor väldigt billigt när det begav sig.
Jodå, det blev en "mur" med blommor av olika sorter, riktigt trevligt i och för sig, men några sniglar kryssade elegant emellan muren i alla fall. Så var det med det.
Frampå hösten när det blommat färdigt så fanns det en blomsort som hade producerat ett fint fröhus som jag tog tillvara på och som en torkad bukett fick plats i en lampa vi har på väggen. Kunde också ta tillvara en del frön som dök upp nu när det blev inventering av fröpåsarna.
Problemet var att jag inte hade en aning om vad det var för blomma. Fram med kameran och tog nedanstående bilder.







Odla.nu har på sin hemsida ett stort forum för information, frågor och svar bl.a. Loggade in där på mitt konto. Lade ut bilderna och fick svar inom ett dygn, kollade sedan upp vidare på nätet, där det fanns bilder på blomman.
Så det är bra att vara medlem i ett så stort forum som Odla.nu med tusentals medlemmar.










Så här kommer svaret på frågan.








Jungfrun i det gröna
Nigella damacena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite bilder påodlingarna just nu

Här kommer några bilder på odlingarna som de ser ut idag. Det börjar bli dags att flytta ut gänget till växthuset det börjar bli alldeles f...