Växthuset

Växthuset
Växthuset

Räknare

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården
Från vår gamla buskpion i trädgården

tisdag 23 september 2014

Mina tomater 2


Muchamiel

Är en tomat som jag köpte som frö en gång för länge sedan i Portugal, Cascais. Inte en aning hur och vad det skulle bli.
Men, det blev en bifftomat på cirka 300 gram, med den typiska goda smak man får när man sitter på en taverna i Grekland eller alla andra länder söderut. Det enda vi inte har här hemma är den goda värmen. Tomaten var vanlig för 20 år sedan men odlades  mindre och mindre. Numera "återupptäckt"





Vintage Wine

En helt ny tomat för mig.

Citat :Stora, rosaröda frukter på upp till 600 gram, med dekorativa, gyllene strimmor. En av de vackraste tomater som finns idag. Underbar, söt, delikat smak. Högväxande och potatisbladig. Produktiv för växthus och varma utomhuslägen. Amatörsort (Impecta) Den som väntar på..............

Foto Impecta
 
 
 
Eva Purple
 
En favorit i flera år. Är en rund rosalila tomat den har en god smak. Jag gillar att ha den i en god sallad eller bara att gå ut i växthuset och plocka den direkt utan tillbehör, saftig god smak.
 
localharvest.com
 
 
Andine
 
En märklig tomat, Den ser inte ut som en sådan. Långsmal. Mina har blivit runt 10-12cm långa och liknar mer en mini spetspaprika. Den är jättegod krämig köttig, kommer knappt utanför växthuset, de som gör det håller ganska länge, ungefär som plommontomaterna





 















Riesentraube
 
Är nog min första favorit. Mycket goda söta, smaken påminner om riktigt krämiga bifftomater.
Kommer från gamla Tyskland. Producera klasar av tomater 40 - 60 st. Ända upp till 100tals.
Jag har haft den som både busktomat och bundit upp den och tjuvat den. Bägge producerar jättebra.
Är litet sen, men det är bara bra tycker jag då andra tomater börjar sina.
Här fortfarande relativt omogna
 
 
Tomaten från Kerstin
 
En mörk krämig tomat med god arom och smak påminner  om flera andra tomater, typ Black from Tula.
 
Golden Queen
Drottningen av tomater. En härlig gulorange saftig tomat väger 100-200 gram. Ger relativt rikigt men är sen i mitt tycke. Går bar både ute och i v-huset. Mina har inte mognat ännu men de står i växthuset och med kylan som är just nu så har fläkten fått träda in litet grann.

Förra årets tomat
 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite bilder påodlingarna just nu

Här kommer några bilder på odlingarna som de ser ut idag. Det börjar bli dags att flytta ut gänget till växthuset det börjar bli alldeles f...