Växthuset

Växthuset
Växthuset

Räknare

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården
Från vår gamla buskpion i trädgården

fredag 4 maj 2012

Tomaterna

I mitten på februari sådde jag de första tomatfröna av sorten Funcu som är en tidig busktomat. Man kan nästan så här tidigt 6 Mars se detta. Förhoppningsvis så kan jag få litet tidigare tomater på detta sätt
Dessa frön och lite andra ställdes under tre lysrör som jag har monterade i mitt datorrum. Temperaturen är precis lagom för sådderna 22-25 grader



25 mars blev de omplanterade i varsin kruka och flyttades till ett kyligare rum i källaren. I år har jag varit givmild med gödning, mer än vanligt och resultatet är därefter. I mars sådde jag resten av tomatfröna som efter att de dök upp placerades direkt i källaren.



15 april  Tomaterna är nu omplanterade i mina mjölkförpackningar och står ute i växthuset som varit i gång sedan början på april. Där får de stå tills det är dags att stoppa ner dem i hinkarna.




23 april hade de första Funcu tagit sig riktigt bra




28 april. Mina Prairie Sun vars frö jag plockade själv i höstas bredsådde jag och dom fick stå uppe i datorrummet. Efter ett tag så stod småplantorna still och det visade sig att jag sått alldeles för många frön och utrymmet blev för litet och rötterna hade inte plats att breda ut sig. Nu fick jag det tvivelaktiga nöjet att litet för tidigt omplantera dem var resultat du kan se här, det blev 108 plantor!




2 maj Kom en del av tomatplantorna ut tillfälligt i solen för första gången. Det är dags att ta fram hinkarna nu.
Här står Golden Queen, en portugisisk tomat, m.m.
Det är allt litet skillnad på de från bilden 15 april och fram till nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite bilder påodlingarna just nu

Här kommer några bilder på odlingarna som de ser ut idag. Det börjar bli dags att flytta ut gänget till växthuset det börjar bli alldeles f...