Växthuset

Växthuset
Växthuset

Räknare

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården
Från vår gamla buskpion i trädgården

onsdag 4 maj 2016

Växthuset 110 %

Några nya bilder från växthuset som är utnyttjad till 110%
 
 
Jag har fått använda alla bänkar hyllor golv m.m. för att få plats med alla plantor.
De som naturligtvis tar mest plats, är alla tomater i år. Gjorde en inventering och fick ihop det till 74 plantor. Som ni kan se är de flest omplanterade i mjölkförpackningar nu i väntan på att stoppas ner i mina hinkar. De flesta hinkar är 20 liters murarhinkar men det finns även 10 liters för de mindre tomatplantor m.m.
Men tack och lov så har jag lovat bort många av dem!
 

I den här lådan står min favoriter busktomat Funcu, den tidigast och nog också den godaste. Som synes så blommar dessa redan, så nu får man börja med att skaka dem.

 Vänster sida i växthuset
 Nu har en del tomater fått flytta ut, men de måste vänja sig vid solen och inte bli brända, därav skuggduken
 Ser inte ut mycket för världen än, med här är alldeles nyplanterade Scharlottenlök som är sådda från frö denna gång. Brukar köpa planteringslökar men det blev litet fel i år. Litet pill men det ser ut att bli bra i alla fall. Som tur är har jag en mindre drivbänk med lampor. Där får småsådder trivas i lampskenet
Jag brukar köpa litet sättpotatis ganska tidigt, förgro dem och sätta dom i hinkar för tidig skörd. I år blev det Amandine en gottispotatis. Värmen i växthuset gjorde att de drev iväg litet för mycket så nu får de stå ute, men jag får kolla temperaturen. Den här veckan verkare det ju grönt i alla fall så det blir säker bra i slutändan.
 Mer potatis på drivning, de skall ner i jorden vilken dag som helst. Förgrodda så här så sparar men åtskilliga veckor på skörd
Bataviasalla till höger såddes i början på februari andra salladsorter  är sådda i omgångar för att inte all sallad skall komma på en gång.
Tv. en sort som heter Tom Thumb. Här blir det små goda salladshuvud och här sår man i omgångar för att kunna skörda.
Den är så populär att frön säljs på nätet och man betalar dubbelt mångdubbelt mot vad kostnaden är att köpa en fröpåse från nätbutikerna.


Min Bataviasallad sådd i februari. Får nog stå ett tag till innan jag skattar den i kanterna.. Superfin att blanda i en grönsallad, se bara på färgen. Den får inte den röda färgen förrän solen för lysa sina strålar över dem.
När jag fördrev de inomhus i min drivbänk var alla bladen gröna. De skiftade inte färg förrän de blev utplanterade.


Ytterligare några potatisar på förgroning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite bilder påodlingarna just nu

Här kommer några bilder på odlingarna som de ser ut idag. Det börjar bli dags att flytta ut gänget till växthuset det börjar bli alldeles f...