Växthuset

Växthuset
Växthuset

Räknare

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården
Från vår gamla buskpion i trädgården

tisdag 16 februari 2016

Dags för sådder

Så börjar det bli dags för att vakna upp och ta fram sina fröer och planera litet vår och sommar.
I år blir det inte så många nyheter hos oss, utan vi nöjer oss med det vi vet går bra.
Har börjat förarbete med några sorter vi vet tar lång tid på sig.

Än så länge så har jag bara igång min inomhusdrivbänk med inbyggda lysrör.

 
 
Har varit igång i två säsonger nu och fungerar alldeles utmärkt. Det finns dessutom en vattenbehållare som rymmer upp till sex liter vatten för att underbevattna lådorna.
Ett generalfel har tillverkaren gjort, och det är två st. o-ringar som träs på "pinnarna" för att hålla belysningsdelen på plats i höjdled. Alldeles uttorkade och trasiga.
Min köpte jag genom Impecta och efter kontakt med dom så visade det sig att tillverkaren hade tagit sitt ansvar och gjort om fastsättningsanordningarna. Impecta skickade dessa så de låg i brevlådan dagen efter. Tack för bra service.
 
I år så har jag redan sått mina paprikaplantor 31 jan, och de kom upp villigt bara några dagar senare. Nu har de växt till och har redan karaktärblad, väntar på nästa par så ska de omplanteras i krukor istället.
 
Praire Sun som vi haft i trädgården i många år har jag köpt nya frön till. Under flera år har jag tagit frön på hösten så de har jag fortfarande.
Det är en Rudbeckia och under åren så har de förändrat färger och knappar från ursprungfärgen. Endera så har de brutit sig i tidigare generationer ellr så kan det vara att vi också vid vissa tillfällen haft andra Rudbeckior i trädgården.
Nu blir det bara de nysådda som skall stå i trädgården.
 
Små pyttor, men de växer på sig hoppas jag. Sådda 7/2
 

Idag tisdag 16/2 har jag sått Charlottenlök för förkultivering. Zebrune, den stora avlånga sorten.
 

 
Bataviasallad, Sanguine är också på förkultivering 1:a omgången, blir nog färdig i växthuset innan utplantering.
 
På tur är tomatfrön och en massa andra bönor m.m. men de senare får allt vänta ett tag.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite bilder påodlingarna just nu

Här kommer några bilder på odlingarna som de ser ut idag. Det börjar bli dags att flytta ut gänget till växthuset det börjar bli alldeles f...