Växthuset

Växthuset
Växthuset

Räknare

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården
Från vår gamla buskpion i trädgården

tisdag 21 maj 2013

Nu går det för fort

På tio dagar har det hänt mycket. Kylan försvann, kortärmade skjortan kom fram, och som det har växt i överallt.
Fick ryggskott i förra veckan, och känns inte bra än, får vara försiktig med att lyfta planteringssäckarna. I år köpte jag jord från Granngården men tyckte inte den var bra i år, fick blanda upp den med min egen kompost för att den skulle bli som jag vill ha den. Var och köpte till mina tomater det som kallas naturgödsel på K-rauta (koskit) , det har jag använt under flera år. Den är redan utblandad så det går utmärkt att plantera direkt i den.

Potatisen Amandine, har varit i jorden i 14 dagar och börjar komma upp  nu, till trots för att det varit torrt i jorden.
Tidigare hade jag satt några stycken i hinkar, de blir nog inte färdiga till midsommar, men alltid ett roligt tidsfördriv.

Var ute i sommarstugan i helgen och sådde gräs, hade min LX3 kameran med mig, och här är resultatet.

Det var en vit matta av vitsippor, tror vi inte sett så många någon gång tidigare.
Blåbärsriset har skjutit nya riktigt långa skott med massor med blommor på.



Oxsalis Acetosella, Harsyran
 
En vacker blomma
 
 
 
 

Användningsområden

Bladen används som citrusliknande komplement i sallad eller som smakförstärkare till sås. Går bra ihop med russin och äpple och kan med fördel ingå som citrusliknande bas i efterrätter. Kan även blandas med vatten till måltidsdryck.
Blommorna kan användas på samma sätt som ovan, och utgör även en vacker dekoration i sallad.



Vi har ett självsått körsbärsträd vid sommarstugan, som jag skrivit om tidigare. Nu blommade det för fullt, så får vi se litet senare vilka som äter upp körsbären 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite bilder påodlingarna just nu

Här kommer några bilder på odlingarna som de ser ut idag. Det börjar bli dags att flytta ut gänget till växthuset det börjar bli alldeles f...