Växthuset

Växthuset
Växthuset

Räknare

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården
Från vår gamla buskpion i trädgården

fredag 9 mars 2012

Mera smått

Fick bryta förra inlägget tyvärr, men här kommer mer

Rudbeckia Prairie Sun favoriten i trädgården




Rudbeckian är ljusberoende, fröna bredsås på fuktad yta. För att skydda dem strör jag perlit ovanpå. Perliten skyddar dels fröna vid vattning och släpper igenom ljuset dessutom.

Vattning sker med en sprejflaska typ man har till fönstertvätt. Överbliven perlit vid omplanteringen blandar jag upp i jorden senare luckrar upp jorden och håller en viss fuktighet









I en annan låda så finns en bredsådd av Aster (Gala). (Impecta) De har inte kommit upp än.

Hänglobelian börjar gro litet försiktigt. Den är också ljusberoende, men den finns under plastlock än så länge. I samma stora låda finns också mina tomatfrön till  Plommontomaterna






















 De tidigt sådda Funcu tomater kommer litet sakta men är nu dags att plantera om i större krukor









Till sist en bild på de tre lysrören som hänger över  sådderna

Vad med mina andra tomater då?

Jo de är flyttade till källaren där jag har dem i ca 17 graders värme.

Ovanför 50 cm, hänger en Natrium högtryckslampa som belyser 16 timmar i dygnet.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite bilder påodlingarna just nu

Här kommer några bilder på odlingarna som de ser ut idag. Det börjar bli dags att flytta ut gänget till växthuset det börjar bli alldeles f...