Växthuset

Växthuset
Växthuset

Räknare

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården
Från vår gamla buskpion i trädgården

söndag 13 juni 2010

Vad hände med tomaterna då?

Första omgången med sådd av tomatfrön skedde i mitten på februari. Då såddes sorten Funcu som är en tidig busktomat.
Andra omgången med alla olika frön såddes mitten på mars. Så här tidigt kan man inte så om man inte har ett växthus.
Jag använder mig av sålådor med en eller två frön i varje fack. Mitt skrivbord förvandlas till uppdragning där jag har installerat tre stycken lysrör som jag kan reglera höjden på. Det är viktigt att komma riktigt nära sådden när den väl kommit upp. Brukar hålla mig ca 10 cm ovanför plantan. Passar samtidigt på att så andra växter som behöver ljus för att gro. Exempelvis Lobelia och Hängbegonia.
Efter omplantering så flyttas tomaterna ut i vårt innerum (balkong) där det går att reglera värmen olika för dag/natt. På balkongen hänger tre stycken 75W Metal och HögtrycksNatrium lampor höjden reglerbar. Dessa lampor ger ett intensivt ljus och är flera gånger kraftigare än vanlig 75W glödlampor
Här trivs ju också all aandra övervintrande växter som en del av våra pelargoner, olivträd, och vår Kumquat som ger bidrag till marmeladen.
När utetemperaturen börjar bli dräglig och man kan sätta på värmen i växthuset som är isolerad med bubbelplast så flyttas de ut och omskolas en eller två gånger innan slutplantering, i mitt fall oftast i 20 liters murhinkar.
Funcu
Busktomat, tidig, skall inte tjyvas, min absoluta favorit. Jag odlar dessa i 10 liters krukor, ddet är bara att välja större eller mindre kruka, utomhus i växthuset, på din balkong etc.
Riesentraube
Busktomat, välsmakande ger rikligt. Medelsen, jag brukar ha den utomhus i kruka.
Pärltomat och Miniplommon.
Har tagit frö från inköp i Coop. Har de utomhus och de ger rikligt med små goda ända fram till frosten.
White Sweet cherry
En liten söt vit tomat! Jättegod. Funkar både i växthus och utomhus. Blir långa plantor.
Black Russia
En mahognybrun tomat med fast kött, riktigt god. I Växthus
Delicious
Frö från Truedsson, blir inte så många frukter med desto godare Växthus
Shygan
Svartröd, mycket god, fast kött. Har inte alltid varit lätt att få tag i frön Växthus
Tomat från Indonesien
Röd, ger rikligt med frukt.medeltidig
Golden Queen
En gammal tomat, orange inte så tidig uppt till ca 200-300 gram storaVäxthus
Orange Brandywine
Likaledes halvsen jättegod Växthus
Japanese Triefele Black
Som namnet säger, väldigt mörk i färgen Växthus
Silvery Fir Tree
Bladen ser inte ut som vanliga tomatblad, mer som morotsblast. Stora härligt tomater, relativt tidig
Brandyvine
Denna är en kulturarv fanns redan 1886 i katalog
M;uchamiel
Frö köpt på vinst och förlust i Portugal för många år sedan.. Jättegod inte en F1
Tre nya sorter
Black from Tula
Från Ukraina slutet av 1088-talet
Zloty Ozarowsi
Polsk stora orangegula frukter
Promyk
Också Polsk, tidig med lång period
Cherny Mavr
Röd god och växthus
Sibirjak
Tidig och tål kall väderlek
De flesta av dessa sorter kommer från Truedsson och Impecta
Från Frön-och-sånt kommer dessa
Mai
Busk växthus/ute
Apelsin
Växthus/ute jättegod
Black Krim
Ytterligare en tomat nästan svart
Och min favorit
EVA PURPLE BALL
Verkligen god kan odlas både ute och i växthus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite bilder påodlingarna just nu

Här kommer några bilder på odlingarna som de ser ut idag. Det börjar bli dags att flytta ut gänget till växthuset det börjar bli alldeles f...