Växthuset

Växthuset
Växthuset

Räknare

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården
Från vår gamla buskpion i trädgården

fredag 18 september 2015

Prairesun Rudbeckia

Prairesun har varit vår favorit från första början då vi mötte den i en säng på Ulriksdals slott för många år sedan. Vackert gul men en grön mitt.

 
 
Varje år har jag tagit frön från en fin planta, det har fungerat bra. Litet pilljobb att skilja "agnarna från vetet" men det brukar bli tid under vintern att sortera ut fröna.
Under åren lopp har blomman ändrat utseende. Jag är ingen expert men tänkbart att den har brutit tillbaka till tidigare föräldrar. Å andra sidan kan det ju också vara så att om man har någon annan rudbeckia kan ske det blir korsbefruktning.
 
Vi har i alla fall flera olika varianter varav jag fotat två härunder. Alla är vackra på sitt sätt men den härliga gula färgen är ju inte kvar. Se här
 


Här är ytterligare en variant
 
 
Den här är riktigt snygg. Bra, men då vet jag inte om jag tar frö om den blir likadan som den på bilden.
 
Alla tre bilderna är tagna vid samma tillfälle.
 
Ska fundera på om jag inte skall försöka få tag på frö från en fröfirma tror att de fortfarande finns i handeln
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite bilder påodlingarna just nu

Här kommer några bilder på odlingarna som de ser ut idag. Det börjar bli dags att flytta ut gänget till växthuset det börjar bli alldeles f...