Växthuset

Växthuset
Växthuset

Räknare

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården
Från vår gamla buskpion i trädgården

tisdag 17 juni 2014

Det går långsamt fram men ändå fram

Jag sumpade ju första omgången med sådd av tomaterna, lagom till påsken när jag kom tillbaka från landet. Så det blev att så om alltihop.
Nu har de kommit så pass långt att de är omplanterade i mina mjölkkartonger där de trivs alldeles utmärkt. Faktiskt är det så att jag redan hunnit plantera en planta, Riesentraube, i sin hink.
Den har dottern fått ta hand om.
I år fick jag fuska litet så jag passade på när Lidl sålde tomatplantor strax efter jag kom hem efter helgen.
De har utvecklat sig riktigt bra och blommar redan för fullt. Sex plantor för sextio kronor, ett riktigt fynd. Bifftomat, kvisttomat och plommon, ska bli kul och få se resultatet senare.
Här står de innan omplanteringen.


Några veckor senare så ser de ut så här idag.
 
Amarantbladen Calaloa Red är utplanterade de flesta, resten i morgon hoppas jag
De har vuxit på sig så bra så vi ska redan nu toppa dem och använder bladen i en paj, bladen är riktigt goda och används istället för spenat.
 

 
 
 
Medan jag hade kamera framme kunde jag inte låta bli och ta en bild på en annan smakfull blomma, ja, hela stängeln använder man ju bl.a. till sillen och gräddfilen.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite bilder påodlingarna just nu

Här kommer några bilder på odlingarna som de ser ut idag. Det börjar bli dags att flytta ut gänget till växthuset det börjar bli alldeles f...