Växthuset

Växthuset
Växthuset

Räknare

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården
Från vår gamla buskpion i trädgården

söndag 14 juli 2013

Bakgården, den viktiga

 



I år har jag brutit ryggen med att tömma mina komposter och flytta jord från den ena till den andra.
Först tömma den stora träkomposten som fick bidra med jord till mina tomater, resten ut i landen för att förbättra jorden.
Sedan arbetet med att flytta jorden i cementkomposten vars jord nu var färdig för att användas. Det blev många spadar som flyttades men som tur är så är man ju senior numera så man ska ju ha gott med tid?

Den nya jorden på plats i träkomposten och mina fördrivna squashplantor har nu satts ut, ja vi har redan mumsat i oss en. I år finns det tre olika sorter, varav Partenon är den som ger mest utan befruktning. De andra skall ha litet handpåläggning eller min pensel med sabelhår.
Till vänster står japansk salladskål som såddes sen på hösten förra året, funkade jättebra med stora fina plantor, en del kryddiga.
Längst bort står några överblivna tomatplantor av sorten Angelle. Det är den sorten som du köper på Coop vars frö jag sått i år. De andra Angelle växer riktigt bra höga smala och har redan frukter. Jag vet dessvärre inte om sorten är F1, men avkomman ser likadana ut så vi får se när de mognar.

Här står också en låda med överblivna plantor av Amarant. Dels för ha som prydnad, annars så äter man upp dem i sallad eller också som spenat, men de skall bli litet större först

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite bilder påodlingarna just nu

Här kommer några bilder på odlingarna som de ser ut idag. Det börjar bli dags att flytta ut gänget till växthuset det börjar bli alldeles f...