Växthuset

Växthuset
Växthuset

Räknare

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården
Från vår gamla buskpion i trädgården

tisdag 22 mars 2011

Omplanterade tomater

Litet mycket att göra dessvärre. Men mina frön har fått sin omvårdnad i alla fall. I lördags och söndags så planterade jag om min tomater för första gången. Jag sådde dem i en liten "minidrivhus" med fyra frön i varje. Alla har tagit  sig utom att jag fortfarande är missnöjd med mina Funcu frön som kommer sparsamt. I vilket fall så har alla fått en ny liten fyrkantig kruka med kraftigare jord varav det går 52 stycken i mina stora underbevattningsbrickor. Har man sina tomatfrön på drivning litet för varm så kan det hända att de "ginglar" i väg och blir litet långa. Men misströsta inte, när man planterar om dem i en kruka var för sig så är det bara att försiktigt lägga ner den lilla tomaten och det går utmärkt att böja stammen och även att sidledes få ner stammen under jord. Men håll i bladen så att man inte skadar stammen.
Nu så är ett av mina stora brickor fullt med små telningar. Lysrören ligger ungefär 10 cm ovanför tomatplantorna. Strax så skall de ut på balkongen få det litet kallare (om det går i solen) och att temperaturen skall ner till runt de 15 på natten.
Jag har nu sått ett helt brätt med Funcu så får vi se vad jag gjort för fel med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite bilder påodlingarna just nu

Här kommer några bilder på odlingarna som de ser ut idag. Det börjar bli dags att flytta ut gänget till växthuset det börjar bli alldeles f...