Växthuset

Växthuset
Växthuset

Räknare

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården
Från vår gamla buskpion i trädgården

onsdag 4 april 2018

Var det en KPs Piennolo eller inte

Nej, det var inte en KPs, utan någon annan sort som blandats ihop i paketet.

Jag var noga med att inte blanda ihop frön från olika paket, man är ju alltid litet misstänksam att man själv orsakat det. Det man känner igen KPs Piennolo på är att de har vad man kallar potatisblad, inte flikade som vanliga tomater har. Så här var det lätt att konstatera att fallet.
Förra sommarens testodling.
Pomodorino del Piennolo del Vesuvio DOP är namnet på de äkta Piennolos.
Det finns fem olika sorters Piennolo som är godkända i Italien. Alla skall vara odlade på Vesuvius sluttning för att få kvalitetsgodkännas. D.O.P.
Fiaschella, Lampadina, Patanara, Principe Borghese och Re Umberto.

Så vad var det istället då? Det vet jag inte men de får växa så får vi se, Idag så blommar de så fint i växthuset som sattes igång i går 3April.


 

 

 

torsdag 15 mars 2018


Är det KPs Piennello eller vad.


Runt 15 februari satte jag några enstaka tomatfrön, mitt i den kalla vintern. I och för sig så hade tomatfröna det gott och varmt med mycket ljus som är förutsättningen för att kunna sås tidigt på året. Och naturligtvis att kunna ta hand om plantorna när de väl kommit upp med rätt temp och rätt belysning.
Allt detta kan vi ta separat här senare.

Sådden:
Borgo Selano, Napolitana Galantino, Canestrino du Luca, Oaxacan Jewel och frö från KPs Piennolo.
Alla frön grodde bra och som ni sett tidigare inslag.
Vad som senare visade sig som ett frågetecken var när man i tomatklubben visade upp planta på KPs piennolo med avvikande blad . En del av er kanske inte vet att det finns åtminstone tre karakterisktiska  bladtyper. Den flikiga som de flesta associerar med tomatblad, den  smalflikiga och de som ser ut som potatisblad.
Piennolo har potatisblad.
Testsådden från förra året hade också potatisblad. (Tur att kameran i telefonen finns)
De frön jag köpt och kom upp hade en kombination av potatisblad och vanliga flikar högre upp. Samma som man visade upp i ett annat inlägg. Jag är säker på att jag inte blandat ihop frö med någon annan sort.
Så kontentan av detta blev att jag inte kan 100% veta vad som skett. Sammanblandning av fröer, en annan sort, har sorten inte varit stabil utan bryter, kan någon planta haft litet kuttrasju med sin granne via någon insekt. En tomatplanta behöver ingen grannsamverkan för att bilda nya tomater. Räcker med att ruska på dem så sker en pollinering.
Så nu så sådde jag nya frön från tre olika ingångar Två från samma ställe jag köpte dem ifrån. Två från samma ställe jag köpte från som jag testodlade i sensommaren och tog frön från.. Och två köpta från annan ställe.
Så nu är det att vänta, ingen brådska tidsmässigt

Här är en bild från idag efter 4 dygn, där jag sått frö utan att mylla ner den. Som synes och visste så funkar den alldeles utmärkt att göra detta, man har dessutom koll på vad som händer med det lilla fröet under tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite bilder påodlingarna just nu

Här kommer några bilder på odlingarna som de ser ut idag. Det börjar bli dags att flytta ut gänget till växthuset det börjar bli alldeles f...