Växthuset

Växthuset
Växthuset

Räknare

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården

Buskpion, ursprungligen från Bergianska Trädgården
Från vår gamla buskpion i trädgården

onsdag 11 april 2018

En snabbis efter påsk


En snabbis så här efter påsk.

I förra veckan så satte jag igång växthuset, det blev för mycket pottor i rummen och på vår vinterbonade balkong, där min hustru mer eller mindre annekterat alla plats.
Hmm, kallas det för att Putenisera tro?

Kollade upp strömförbrukningen, jodå den hade hoppat upp ganska betydligt, men vad gör man inte för sina telningar. Men som jag skrev tidigare det går att hushålla även där.

I dag tisdag när jag skriver detta så är temperaturen dagtid runt 2-4 grader och det blåser men i växthuset var det 28 grader. Om du tittar överst i bloggen så har jag kalla tiden ett extra lager med bubbelplast uppsatt
Idag sätter jag igång fläkt två där termostaten får hålla minimum 12 grader. Det är så lågt jag törs sätta för tomaterna, lägre så slutar de växa. Fläkt ett står på maximum 18 grader.

Här blir det bara några snabba bilder på var jag står i uppdragningen.

Brätt 2, 3 , 4. 100% grodd. Det tog tid med de kom till slut. De mörkgröna såbrätten kommer från Liedl. DE är mindre än den andra ljusgröna. Nackdelen med Liedls är att varje hål är grundare och framför allt så finns det inga avrinningshål. Mao så går det inte att underbevattna, dessutom så torkar de gärna ut väldigt fort, alternativt så är det alltför lätt att övervattna. Läste någonstans att man kan ta sin lödkolv och göra hål i varje. Blir en senare uppgift.
24X4 = 96 plus att brätt fyra har 3-4 frö i varje hål. Hmm undrar om jag inte tagit frö över huvudet denna gång.
Men brukar vara givmild med frön och plantor, så det kanske ordnar sig denna gång. Kanske speciellt i år då jag har väldigt många olika special rysk/sibiriska frösorter igång.









Nu så flyttar vi ner i växthuset. Här är en bunt tidigt sådda Busktomater.
Ljana', Jana', Magnat, Fatima, Piennolo Casa Barone.
Vill du veta mer om dem så får du rulla tillbaka till bilder och beskrivningarna tidigare i år. 


 
Paprikorna växer otroligt bra i år. De står under belysning av tre lysrör 56W  T5rör så de får ett överflöd av ljus. De flesta av plantorna har redan bildat blommor, men nu kommer lilla saxen fram och jag tar bort alla blommor. Jag vill nämligen se till att plantorna blir högre och kraftigare innan det är dags för fruktsättning.


Härliga färger, så här efter vinter och slask.
I år har jag dragit ner på paprikaodlandet till enbart två sorter. Brownie och Nikita, bägge från Impecta fröer. Nikita har vitaktiga frukter som övergår till orangerött vid full mognad. Brownie får en härlig djup chokladbrun färg Dessa två vet jag att de kommer att ge oss många goda paprikor i salladen framåt eftersommaren.
Bägge är F1:or men jag har i varje fall haft dem i tredje generation. Dessa är dock rena F1:or.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite bilder påodlingarna just nu

Här kommer några bilder på odlingarna som de ser ut idag. Det börjar bli dags att flytta ut gänget till växthuset det börjar bli alldeles f...